۷- مقاله ای تحت عنوان بررسی تاثیر ابعاد ارزشی بازار یابی رابطه مند بروفاداری مشتری به برند گوشی های تلفن همراه در سال ۱۳۹۰ توسط مرحوم داور ونوس وبهاره ظهوری در شهر تهران صورت پذیرفت که طرح مفهومی آن تقریباً ۹ ماه به طول انجامید وهدف از انجام این تحقیق تاثیر ابعادی ارزشی بازار یابی رابطه مند شامل : منافع عملکردی ،منافع نمادین ،منافع تجربی وقیمت ادراک شده را بر وفاداری مشتریان به برند گوشی های تلفن همراه از دو دیدگاه نگرشی ورفتاری مورد بررسی قرار داده است .در این پژوهش که از نوع توصیفی – همبستگی است از پرسش نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.نمونه آماری این پژوهش شامل ۲۱۵ نفر است که از میان ۳ منطقه اصلی فروش گوشی های تلفن همراه در شهر تهران که بر اساس قضاوت پژوهشگر به عناون جامعه آماری پژوهش انتخاب شده اند به دست آمده وداده های به دست آمده با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری بررسی شده اند. . نتایج پژوهش نشان می دهد، از میان ابعاد ارزشی بازاریابی رابطه مند تنها سه متغیر منافع عملکردی، منافع نمادین و منافع تجربی بر وفاداری نگرشی تاثیر داشته اند. همچنین رابطه وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری نیز تایید شده است. از میان متغیرهای تعدیل کننده در نظر گرفته شده در این پژوهش نیز، تنها متغیر میزان تعهد به برند نقش تعدیل کنندگی در رابطه میان ابعاد ارزشی بازاریابی رابطه مند و وفاداری به برند داشته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۸-تحقیقی توسط رضا اسماعیل پور وداوود موذن در سال ۱۳۹۱ با عناون تبیین تاثیرات به کارگیری بازار یابی رابطه مند در بانک سامان بر رفتار مشتریان انجام گرفت. . در این تحقیق مدلی ساختاری برای تبیین تاثیرات بازاریابی رابطه مند بر مشتریان بانک سامان شهر قزوین ارائه گردید. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از میان بنیان های بازاریابی رابطه مند، منافع رابطه، همبستگی و شایستگی بر رضایت مشتری از بانک تاثیرمستقیم دارند، در حالیکه رابطه معناداری میان بومی سازی خدمات و رضایت مشتریان اثبات نشد. همچنین مشخص شد که رضایت مشتریان بر اعتماد مشتریان تاثیر مستقیم دارد و نیز اعتماد مشتریان منجر به شکل گیری وفاداری رفتاری مشتریان خواهد شد.
۲-۵-۳)سوابق تحقیقات خارج از کشور
۱-در مطالعه ای که توسط سیم کین[۱۱۶] در سال ۲۰۰۲ در انگلستان انجام گرفت پس از انجام مصاحبه های مفصل با مدیران وتکمیل پرسش نامه توسط مدیران مالی و عملیاتی در ۵۰ سازمان که چهل درصد آنها خدماتی وشصت درصد آنها تولیدی بودند متغییر به عنوان موانع اجرایی اثر بخش برنامه های بازاریابی رابطه مند شناسایی وتعیین شدند.
۲-لورین ولیلجاندر[۱۱۷]در سال ۲۰۰۶، تاثیر بازار یابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان ورضایت مشتریان بخش های مختلف بازار صنعت بانکداری مورد بررسی قرار دادند.آنها به این نتیجه دست یافتند که هیچ تفاوت چشمگیری در ارزیابی های مشتریان از ارتباطات به هنگام ارائه خدمات و وفاداری آنها نسبت به بانک در بخش های مختلف بازار وجود ندارد ودیگر این اهمیت رضایت از نقش تعیین کنندگی وفاداری در بخش های سودمندتر بهتر است.
۳-توسط شموت[۱۱۸]در سال ۲۰۰۷ در ملبورن استرالیا تاثیر ابعاد مالی ساختاری واجتماعی بازار یابی رابطه مند را بر احساسات وکیفیت رابطه وسپس تاثیر این دو متغییر را بر وفاداری میهمان های عرب در هتل های پنج ستاره ملبورن مورد ارزیابی قرار داده است.
در نهایت وی به این نتیجه دست یافت که ابعاد ساختاری واجتماعی بازار یابی رابطه مند بر کیفیت رابطه واحساسات تاثیر دارد در حالی که بعد مالی تاثیری بر این دو متغییر ندارد. همچنین در ادامه محقق پس از بررسی مدل پیشنهادی ار طریق معادلات ساختاری بیان می کند که کیفیت رابطه و احساسات هر دو بر وفاداری مهمانان عرب موثر است.
۴-در تحقیقی توسط لئون فوته آ وهمکارانش[۱۱۹]در سال ۲۰۱۱ در رومانی با بهره گرفتن از تاثیر بازاریابی رابطه مند بر رضایت مشتریان به دنبال پیدا کردن یک رابطه بلند مدت بین شرکتهای رومانی و مشتریان آنها بودند که نتایج حاصل از این تحقیق این بود که شرکتهای رومانیایی می توانند از طریق تحقیقات بازاریابی واندازه گیری آنها ارتباط خود را با مشتریان بهبود بخشیده وبا جلب رضایت مشتریان خود می توانند فروش خود را افزایش دهند. یکی از محدودیتهای این تحقیق این بود که از ساختار بالغی برخوردار نبود ومحققان معتقدند که عناصر بیشتری را در این رابطه باید در نظر گرفت وهمچنین در این تحقیق توصیه شد که برای انجام تحقیقات آینده مهم این است که اندازه گیری در همان دوره از سال ودر یک نمونه مشابه وبا همان ابزارانجام شود تا نتایج تحقیق واقعی تر باشد.
۵-شنگ چانگ لو[۱۲۰]در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با عنوان بررسی بازاریابی رابطه مند در رضایت مشتریان در صنایع توریسم ، بیمارستان،مدرسه،بنگاهها وکارخانجات تایوان به این نتیجه رسیدند که اعتماد و رضایت به عناون شاخصه ای مهم برای تعالی ونشان دادن تصویری بهتری از صنایع از اهمیت زیادی برخوردار است.در این تحقیق از عواملی مانندتعهد، سفارشی سازی،قدردانی وارتباطات استفاده شده است که می توان با توجه به این ابعاد از بازار یابی رابطه مند به رضایت مشتریان دست یافت ؛ همچنین محقق در اینجا به این نتیجه رسید که حفظ رابطه سالم با مشتریان موجب رشد وارتقای کسب وکار در سازمانها وصنایع تایوان شده است.
فصل سوم
روش تحقیــــق
۱-۳)مقدمه
تحقیق عبارت است از مجموعه فعالیت های منظم،منسجم وهدفمند که در پی دستیابی به یکی از خواسته ها به صورت فردی یا گروهی صورت می گیرد.در طی فرایند تحقیق با بکارگیری ابزار های جمع آوری داده ها بطور عینی ومعتبر،مشاهده ،بررسی واستخراج می شوند وسپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه وتحلیل توصیفی .استنباطی بطور کمی سعی می شوند که ادعاهای علمی اولیه(فرضیه)آزمون شده ودر نهایت فرضیه ها رد یا پذیرفته می شوند.ونتیجه گیری نهائی صورت می پذیرد(حافظ نیا،۱۳۸۷، ص۶۰).
در این فصل از پایان نامه ابتدا درباره فرایند تحقیق یعنی روش های مورد استفاده در تحقیق جهت بررسی جامعه آماری ،تعیین روش های نمونه گیری،حجم نمونه وهمچنین روششها وابزار مورد استفاده جهت گرآوری اطلاعات وروشهای تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده خواهیم پرداخت وسپس به روایی وپایایی ابزار گردآوری نیز که موضوع دیگر مورد بحث در این فصل است می پردازیم.
۲-۳)فرایند اجرای تحقیق
در این تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و بر اساس مساله بیان شده ، متغیرهای اصلی تحقیق شناسایی شده و فرضیه ها بر اساس چهارچوب نظری و مدل تحقیق شکل گرفتند. سپس داده های مورد نیاز برای سنجش گردآوری شده و اندازه گیری متغیرهای فوق به وسیله پرسشنامه و به صورت میدانی از شرکت های بیمه شهرستان رشت جمع آوری شده، تبدیل به امتیازات مربوط شده و برای تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS19 آماده گردیدند. در ادامه با محاسبه مشخصه ها ی توصیفی متغیرها و جداول مربوطه ، توزیع صفت ها بررسی و در نهایت به آزمون فرضیه ها و ارائه مدل نهایی اقدام شد.
۳-۳)روش تحقیق :
به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد :
الف ) هدف تحقیق ب ) نحوه گردآوری داده ها
بر این اساس تحقیق حاضر براساس طرح تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی وبر اساس هدف از نوع کاربردی است.بر این اساس اجرای تحقیق توصیفی می تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود بایاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد.تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین وگزارش می کند(خاکی،۱۳۸۸، ص۱۰۴).
پس همانطور که گفته شد تحقیق حاضر از جنبه هدف،کاربردی واز جنبه اجرا توصیفی (غیرآزمایشی) است،همچنین از لحاظ جمع آوری داده ها میدانی به شمار می آید.
۳-۴)جامعه ونمونه آماری
۱-۴-۳)جامعه آماری وروش نمونه گیری :
در تعریف جامعه آماری باید گفت که جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر وافرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص(جهانی یا منطقه ای)دارای یک یا چند صفت مشترک می باشند.جمعیت یا جهان مجموعه کل موردهایی است که تحقیق گر مایل است در مورد آنها مطالعه ونتیجه گیری کند(ونوس وهمکاران،۱۳۷۵ ،ص۱۲).
جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مشتریان نمایندگیهای بیمه البرز شهرستان رشت می باشد.
جامعه در نظر گرفته شده برای این تحقیق جامعه نامحدود است و روش نمونه گیری از جامعه مشتریان این تحقیق بصورت نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس می باشد.در طرح های نمونه برداری غیر احتمالی،اعضای جامعه آماری هیچ احتمالی برای انتخاب شدن در گروه نمونه آزمونی را ندارند این دسته از طرحهای نمونه برداری غیر احتمالی شامل دو گروه گسترده جامعه در دسترس وهدفمند هستند(سکاران،۱۳۸۱ ،صص ۲۱۹-۳۰۰).
۲-۴-۳)حجم نمونه
اگر طرح نمونه برداری مناسب به کار گرفته نشود حجم زیاد نمونه به خودی خود منجر به افزایش تعمیم پذیری یافته ها به جامعه آماری نخواهد شد.همین طور اگر حجم نمونه برای دستیابی به وقت واطمینان مورد نظر کافی نباشد وهر طرح نمونه برداری هر قدر هم که پیشرفته باشد نمی توان برای پژوهشگر وهم اندازه حجم نمونه مورد توجه قرار گیرد(سکاران،۱۳۸۸،ص۳۴۴).
کرجسی ومورگان ونیز کوهن مدل تصمیمم گیری خوبی را با راائه یک جدول حجم نمونه خلاصه شده ارائه کرده اند.این جدول رهنمود علمی تعمیم داده شده ای را برای نمایندگی های بیمه البرز رشت تداعی می کند از این رو از رابطه زیر حجم نمونه بدست می آید:
تعداد حجم نمونه n = ؟
مقدار z جدول ۱٫۹۶ =
سطح معنی داری ۰٫۰۵ =
برآورد نسبت صفت ۰٫۵ = q = p
میزان خطای برآورد
که پس از جایگزینی اعداد تعداد نمونه در این تحقیق برابر است با :
= n
۳-۵)روش وابزار جمع آوری داده ها
یکی از روش های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی روش پرسشنامه است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع امکان پذیر می سازد.در تحقیقات توصیفی نیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشند ویا تعداد افراد جامعه ونمونه زیاد باشد معمولا از روش پرسشنامه استفاده می شود(حافظ نیا،۱۳۸۳ ،ص۱۵۲).
در این تحقیق جهت گردآوری داده ها از روش میدانی وابزار پرسشنامه استفاده شده است.پرسشنامه مجموعه ای از پرسش هاست که در آن از پاسخ دهنده خواسته می شود نظر خود رانسبت به آنها ارائه نماید.در تحقیق حاضر برای جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه استفاده شده است وطیف پاسخی مورد استفاده در آن به شرح زیر بوده است.
جدول۳-۱:صفات کیفی وارزش های عددی گزینه های پرسشنامه
طیف کلی | کاملا مخالفم | مخالفم |