۳۰/۱۰۹
جدول ۴-۳ دربردارنده نمرات آزمودنیسوم، با آموزش رفتار درمانی شناختیدر ابعاد خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی میباشد. نتایج ارائه شده نشان میدهد که نمرات آزمودنی سوم در مرحله پس از درمان به زیر نقطه برش در ابعادخستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی رسیده است. مجموع دادهها بر اساس دادههای به دست آمد نشان میدهد، که آموزش رفتار درمانی شناختیمنجر به کاهش نمرههای آزمودنی سوم شده است. بر اساس آنچه از جدول مشاهده میشود، نمرات آزمودنی سوم درخستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی در طی جلسات کاهش یافته که این نکته اثربخشی درمان رفتار درمانی شناختیدر کاهش خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی را نشان میدهد و این مسئله را میتوان بر اساس شاخص بهبودی به دست آمده است. همان گونه که ملاحظه می شود تمام ابعادخستگی درد(جسمانی، عاطفی و شناختی)، استرس ادراک شده و عاطفه منفی دارای درصد بهبودی بالای ۵۰ می باشند از آنجایی که درصد بهبودی بالای ۵۰ اثر بخشی درمان را نشان میدهد، بنابراین بر اساس درصد بهبودی این متغیرها میتوان نتیجه گرفت که آموزش رفتار درمانی شناختیاثر بخشی خوبی داشته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نمودار ۴-۳. نمرات آزمودنیسوم در خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی در مرحله خط پایه، حین مداخله، پس از درمان، پیگیری
با توجه به نمودار ۴-۳ کاهش نمرات آزمودنی سوم در خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی مشخص می شود. این تغییرات برای آزمودنی اول تا پایان درمان و جلسه پیگیری روند کاهشی قابل ملاحظهای را نشان میدهد.
فرضیه دوم:درمان استرس زدایی مبتنی حضور ذهن خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی بیماران مبتلا به درد مزمن را کاهش می دهد.
جدول ۴-۴
نمرات آزمودنی اول در خستگی درد، استرس ادراک شده و عاطفه منفی در مرحله خط پایه، حین مداخله، پس از درمان، پیگیری
متغیرها
خط پایه
جلسه سوم
جلسه هشتم
جلسه دوازدهم
پس از درمان
میانگین مداخلات
جلسه پیگیری
درصد بهبودی
درصد کاهش نمرات
استرسادارکشده
۴۶
۳۱
۲۲
۱۸
۱۴
۲۵/۲۱
۱۴
۲۶/۵۳
۴۷/۱۱۶
عاطفهمنفی
۴۸
۴۶
۴۳
۲۵
۲۰
۳۹
۱۸
۹۷/۵۶
۶۴/۱۲۵