۰۰۰/۰
شاخص های معلمان(نیروی انسانی)
۰٫۰۳۹
۰٫۰۰۳
۰٫۰۳۳
۱۵٫۵۵۵
۰۰۰/۰
شاخص های اقتصادی
۰٫۱۵۰
۰٫۰۰۲
۰٫۲۰۸
۶۳٫۵۱۱
۰۰۰/۰
شاخص فرایند مدرسه
۰٫۳۵۱
۰٫۰۰۲
۰٫۵۸۷
۲۲۶٫۷۳۸
۰۰۰/۰
شاخص های پیشرفت تحصیلی(شناختی)
۰٫۰۲۰
۰٫۰۰۳
۰٫۰۱۷
۶٫۵۵۱
۰۰۰/۰
شاخص های برونداد نهایی
۰٫۱۲۳
۰٫۰۰۲
۰٫۱۷۴
۶۲٫۱۴۵
۰۰۰/۰
متغیر وابسته: شاخصهای بخش تلفیقی(نابرابری آموزشی). مأخذ: (محاسبات نگارندگان،۱۳۹۳)
مدل تحلیل مسیر نابرابری آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی
در پژوهش حاضر از شاخصهای زمینه خانوادگی٬ امکانات فیزیکی فضاهای آموزشی، دانشآموزی، امکانات معلمان، امکانات اقتصادی٬فرایند مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و برونداد های غیرشناختیدر تبیین نابرابری آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی استفاده شده است.شکل۴-۱ تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر برخورداری و توسعهی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی را نشان میدهد.
شکل ۴-۱٫ نمودار تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر برخورداری مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی
برای تعیین مهمترین عوامل تشکیل دهنده بر برخورداری مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی،هشت متغیر مستقل و اثر آن ها وارد مدل رگرسیونی شده است، با توجه به اینکه برای تعیین اثر واقعی هر متغیر مستقل، چند هم خطی باید پایین باشد، از روش VIF برای تعیین وجود یا عدم رابطه چند هم خطی استفاده گردید . نتایج بدست آمده در (جدول۴-۴۳)، نیز حاکی از عدم چند هم خطی بین متغیرهای مستقل بوده و از این رو، اثرات مستقیم بدست آمده برای هر متغیر مستقل قابل اعتماد میباشند. در نهایت با بهره گرفتن از روش تجزیه همبستگی ( یعنی کم کردن میزان اثر مستقیم از میزان همبستگی پیرسون (جدول شماره ۴-۳۹)) مقدار اثرات غیرمستقیم محاسبه شده است.براساس نتایج، شاخص فرایند مدرسه دارای بیشترین و شاخص پیشرفت تحصیلی دارای کمترین تأثیرات مستقیم بر برخورداری و توسعهی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بودهاند. در تاثیرات کلی نیز شاخص امکانات علمی آموزشی بیشترین و شاخص نیروی انسانی کمترین تاثیر را بر نابرابری های آموزشی دوره متوسطه در مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی داشته اند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول ۴-۴۳٫ اثرات مستقیم و غیرمستقیم همبستگی بخشهای مختلف برخورداری مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی