گروه آزمایش
۴T
_
۳T
۲G
گروه کنترل
منظور از ۱T و ۳T پیش آزمون، ۲T و ۴T پس آزمون و x رواندرمانی پویشی کوتاه مدت به شیوه گروهی میباشد.
شرکت کنندگان
کلیه مراجعین که در بهمن ماه سال ۱۳۹۳برای رفع مشکلات روانی به کلنیک روانشناختی ارین شهر مشهد مراجعه میکنند و در بازه سنی ۳۵ تا ۵۰ سالگی قرار دارند، جامعه تحقیق حاضر را تشکیل میدهند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پژوهشگر نمونهای به حجم ۱۶ نفر را با توجه به معیارهای شمول (شکایت از نشانگان آسیبشناسی روانی و بازه سنی ۳۵ تا ۵۰ سالگی) از بین افراد جامعه آماری انتخاب کرد. اعضای نمونه انتخابی به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، بدین ترتیب در هر گروه تعداد ۸ نفر حضور داشتند. دلیل انتخاب این حجم برای هر گروه آن بود که اصولاً در گروههای هفتگی حدود ۸ تا ۱۲ عضو به همراه یک رهبر میتواند مناسب باشد (یالوم و لزسز، ۲۰۰۵).
ابزار تحقیق
در این پژوهش برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامههای زیر استفاده شد:
۱- پرسشنامه بحران هویت میانسالی (ICQ): این پرسشنامه توسط رجایی، بیاضی و حبیبیپور (۱۳۸۷) تهیه و تدوین گردیده است. در این پرسشنامه ۵۰ سوالی بر اساس نظریه RCET تدوین گردیده است. بحران هویتی که مدنظر این پرسشنامه میباشد با ده نشانه که از علائم عدم اکتساب کامل هویت است قابل شناسایی خواهد بود. این نشانهها عبارتند از بیهدفی، پوچی، نا امیدی، عدم اعتماد به نفس، بی ارزشی، نارضایتی از زندگی، اضطراب، غمگینی، پرخاشگری و عصبانیت. روایی این پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان این زمینه مورد تایید قرار گرفته است. برای محاسبه پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و نتایج حاصله بیانگر پایایی بالای این آزمون(ضریب آلفا = ۹۳۱/۰) بود (رجایی، بیاضی و حبیبی پور،۱۳۸۷).
۲- مقیاس رضایت از زندگی: این مقیاس توسط دینر و همکاران در سال ۱۹۸۵ برای اندازه گیری رضایت از زندگی در بعد شناختی بهزیستی ذهنی به کار گرفته شده است. مقیاس دارای ۵ ماده است و هر ماده هفت گزینه دارد که پاسخدهندگان میزان رضایت خود را از یک (کاملاً مخالفم) تا هفت (کاملاً موافقم) نشان میدهند. میانگین یک به معنای عدم رضایت از زندگی و میانگین هفت به معنای رضایت کامل از زندگی است. اعتبار آزمون با روش دونیمه کردن ۸۷/۰ و با روش باز آزمایی ۸۲/۰ گزارش شده است. اعتبار قابل قبولی با بهره گیری از مقیاسهای خودگزارشی و ملاکهای خارجی مانند گزارش همسالان، مقیاس حافظه و درجه بندیهای بالینی گزارش شده است (پووت و همکاران، ۱۹۹۱). در تحقیق بین فرهنگی ایشی (۲۰۰۰) در بین ۳۹ کشور مورد مطالعه، الفای کرانباخ از ۴۱/۰ تا ۹۴/۰ میانگین ۷۸/۰ و انحراف معیار ۰۹/۰ گزارش شد. آلفای کرانباخ مقیاس در حجم نمونه ۸۸۸ نفری و ۷۳۱ نفری به ترتیب ۸۲/۰ و ۸۶/۰ به دست آمده است. و همچنین در بررسیهای چندگانه اعتبار افتراقی و اعتبار همگرایی بالایی بین این مقیاس با مقیاس عاطفه مثبت و منفی مشخص شد. اعتبار فرم ایرانی آزمون به کمک مقیاسه با آزمون عاطفه مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار گرفت و همبستگی مثبت و معنی داری با مقیاص عاطفه مثبت و همبستگی منفی معنی داری با مقیاس عاطفه منفی مشخص شد (مظفری، ۱۳۸۲). غضنفری (۱۳۸۲) با اجرای روی ۱۴۷ دانشجو پسر و دختر ایرانی و ۱۲۱ دانشجوی پسر و ختر کانادایی آلفای کانباخ ۸۸/۰ را گزارش کرده است. شیخی و همکارن (۱۳۸۹) این مقیاس را بر روی ۴۰۰ دانشجو (۲۰۰ دختر، ۲۰۰ پسر) اجرا کردند نتایج نشان داد هماهنگی درونی مقیاس برابر با ۸۵/۰ و پایایی بازآزمایی آن برابر ۷۷/۰ میباشد همچنین نتایج تحلیل عاملی تائیدی و اکتشافی نشان داد که مقیاس رضایت از زندگی تک عاملی است.
روش اجرای تحقیق
در این پژوهش ابتدا از میان افرادی که به کلینیک مشاوره روانشناختی ارین شهر مشهد مراجعه کردهبودند و بر اساس نتایج مقیاس بحران هویت میانسالی، به نشانههای آسیبشناسی روانی مرتبط با بحران هویت میانسالی مبتلا بودند، ۱۶ نفر با بهره گرفتن از روش نمونه گیری داوطلبانه به عنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند و آزمون رضایت از زندگی بر روی آن ها اجرا گردید. سپس گروه آزمایش تعداد ۱۲ جلسه رواندرمانی پویشی کوتاهمدت به شیوه گروهی را دریافت کردند، اما به گروه کنترل مداخله خاصی ارائه نشد. پس از اتمام جلسات رواندرمانی پویشی کوتاهمدت به شیوه گروهی، مقیاسهای بحران هویت میانسالی و رضایت از زندگی مجددا بر روی آزمودنیهای هر دو گروه اجرا شد. اطلاعات حاصل از پیش آزمون و پس آزمون بر روی دو گروه با بهره گرفتن از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این تحقیق از تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها، به منظور توصیف دادههای جمع آوری شده، استفاده شد و با بهره گرفتن از نرمافزار آماری spss اطلاعات تجزیه و تحلیل شد. از شاخصهای آمار توصیفی (مانند میانگین و انحراف استاندارد) برای توصیف اطلاعات استفاده شد. برای بررسی اثربخشی رواندرمانی پویشی کوتاهمدت به شیوه گروهی بر کاهش علائم بحران هویت میانسالی و افزایش رضایت از زندگی آزمودنیها، آزمون تحلیل کوواریانس بکار گرفته شد. از تحلیل کوواریانس بدین دلیل استفاده شد که این روش امکان این امر را برای پژوهشگر فراهم میسازد که با کنترل اثر متغیرهایی که ممکن است در نتیجه پس آزمون تاثیر بگذارند، مانند پیشآزمون، به مقایسه پس آزمون بپردازد و تاثیر ارائه متغیر مستقل را بر متغیرهای وابسته بسنجد. روشهای دیگر از قبیل مقایسه دو میانگین مستقل و یا تحلیل واریانس، این امکان را فراهم نمیسازد.
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
پس از گردآوری اطلاعات لازم است این اطلاعات سازمانبندی و خلاصه شود تا به روشنی قابل فهم و انتقال باشد. در واقع در این مرحله است که از اطلاعات خام نتایج علمی ارزشمند به دست میآید. در این فصل ابتدا سعی میشود ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیها به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گیرد، سپس به تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی فرضیههای ارائه شده در فصول قبل با بهره گرفتن از نرم افزار آماری spss میپردازیم. در تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها، پژوهشگر قصد دارد یافتههای خام پژوهش را با بهره گرفتن از شاخصهای آمار توصیفی طبقهبندی کند و در تجزیه و تحلیل استنباطی به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته میشود.
یا فته های جمعیت شناختی
در این پژوهش که اثربخشی رواندرمانی پویشی کوتاه مدت به شیوه گروهی بر کاهش علائم بحران هویت میانسالی و افزایش رضایت از زندگی میانسالان مورد بررسی قرار میگیرد گروه نمونه شامل تعداد ۱۶ نفر از میانسالان شهر مشهد میباشد که از این میان ۸ نفر در گروه آزمایش و ۸ نفر در گروه گواه قرار گرفتند. جدول ۴-۱ چگونگی توزیع آزمودنیها را در دو گروه مورد نظر ارائه میدهد.
جدول ۴-۱: توزیع آزمودنیها در دو گروه
گروه
فراوانی
فراوانی درصدی
فراوانی تجمعی
آزمایش
۸
۵۰٫۰
۵۰٫۰
گواه
۸