از رگ گــردن به مـن نزدیـک تــر
آن خـدای پیـش از ایـن را بـاد برد
نــام او را هــم دلــم از یــاد بــرد
آن خــدا مثـل خیـال و خـواب بود
چـون حبـابی، نقـش روی آب بـود
می تـوانـم بعـد از ایـن، با این خدا
دوست باشم، دوست، پاک و بی ریا
می تـوان بـا ایـن خـدا پــرواز کرد
سفـره ی دل را بـرایـش بـاز کـرد.»
(همان: ۵۴۵)
بدینترتیب کشف و شهود شاعر سبب شده است تا دیدگاه او نسبت به خدای قبلی تغییر یافته و این خدای مهربان و دوست داشتنی جایگزین آن خدای نامهربان و عذاب دهنده شود، خدایی که میتوان با او دوست بود و به درگاهش راز و نیاز کرد و پر پروار خود را با او تا عرش أعلی رسانید. بدینترتیب شاعر با خدای دیر یافتهی خود خیلی زود آشنا شد و به حقیقت وجودی او پی برد؛ خدایی که از رگ گردن نیز به ما نزدیکتر است:
« نَحنُ اَقَربُ مِنَ حَبلِ الوریدِ.» (قرآن کریم، ۲۶: ۱۶)
« ما از رگ گردن به او نزدیکتریم.»
۴-۸-۵ بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش
۱- «هرچیز و هرکس روبه سویی در نمازند.» (امینپور، ۱۳۹۱: ۳۶)
۲- «ای چشمهای من، نماز دیدن تو» (همان)
۳- « تمام عبادات ما عادت است / به بیعادتی کاش عادت کنیم.» (همان: ۶۳)
۴ و ۵- « چه اشکال دارد پس از هر نماز / دو رکعت گلی را عبادت کنیم.» (همان)
۶ و۷- «به هنگام نیت برای نماز / به آلالهها قصد قربت کنیم.» (همان)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۸- «چه اشکال دارد که در هر قنوت / دمی بشنو از نی حکایت کنیم.» (همان)
۹- «زدل بر لبم تا دعایی برآید / اجابت زهر یا ربم میتراود.» (همان: ۱۹۶)
۱۰- «تمامی جنگل / بر جنازه خورشید / نماز میخواند.» (همان: ۲۴۸)
۱۱ و ۱۲- «در این نماز جماعت / یکی به سجده نخواهد نهاد / سر بر خاک!» (همان)
۱۳- «چون پَر پروانه تا که دست گشودم / دست مرا لحظهی قنوت گرفتند.» (همان:۲۹۵)
۱۴- « فرصت گذشت و حرف دلم ناتمام ماند / نفرین و آفرین و دعا در گلو شکست.» (همان: ۲۹۷)
۱۵ و ۱۶- «سوزشان: آتش طور موسی / داغشان: مُهر محراب زردشت.» (همان: ۳۵۴)
۱۷- «کوله بر پشت و سجاده در پیش / جاده در پیش رو، جاده در پشت.» (همان)
۱۸- «مُهر پایان مرداب در دست / حکم آغاز طوفان در انگشت.» (همان)
۱۹- «آب از وضوی دست شهیدان بیاورید / یا / از چشم هر شهید / یک قطره اشک شوق بگیرید.» (همان: ۳۷۷)
۲۰- «جایی دیگر برای عبادت نیافت عشق / آمد به گرد طایفهی ما طواف کرد.» (همان: ۳۹۱)
۲۱- «تو حجم بستهی رازی، اگر درست بگویم / تو ارتفاع نمازی، اگر درست بگویم.» (همان: ۳۹۷)
۲۲- «دل مسافر من به یاد ساقهات ای گل / شکسته خواند نمازی، اگر درست بگویم.» (همان)
۲۳- «خون گلوی عاشقان، آب وضوی عاشقان / زانکه به کوی عاشقان، عقل گذر نمیکند.» (همان: ۳۹۹)
۲۴- «گرگ و میش صبح پیش از هر طلوع / قامت مرد دروگر در رکوع.» (همان: ۴۱۱)
۲۵- و ۲۶- «ایمان و امان و مذهبش بود نماز / در وقت عروج، مرکبش بود نماز» (همان: ۴۱۷)
۲۷- « هنگام که هنگامهی آن کار رسید / چون بوسه میان دو لبش بود نماز.» (همان)
۲۸- «قطبی که مدار چشم او قبله نماست / قلبش گل آفتابگردان خداست.» (همان: ۴۱۹)
۲۹- «برخیز به خون دل وضویی بکنیم / در آب ترانه شست وشویی بکنیم.» (همان: ۴۵۰)
۳۰ و ۳۱- «باغ در حال قیام / کوه در حال رکوع / آفتاب و ماهتاب / در غروب و در طلوع.» (همان: ۴۶۳)
۳۲- «ابر در حال سفر / آسمان غرق سکوت / بر سر گلدستهها / بال مرغان در قنوت.» (همان: ۴۶۴)
۳۳ و ۳۴- «کاسهی شبنم به دست / لاله میگیرد وضو / بیدها گرم نماز / بادها در های و هو.» (همان)
۳۵- «شاخه ها گل میکنند / لحظهی سبز دعا / دستها پل میزنند / بین دلها و خدا.» (همان)
۳۶- «با اذان خروسان از آن دور / روستا باز میخیزد از جای.» (همان: ۴۸۱)
۳۷- «نسیم بر سر گلدستهها اذان میگفت / خروس دهکده خورشید را صدا میزد.» (همان: ۴۸۳)
۳۸ تا ۴۰- نیّت من، در نماز و در دعا / ترس بود و وحشت از خشم خدا.» (همان: ۵۴۲)
۴۱- « گفت اینجا میشود یک لحظه ماند / گوشهای خلوت، نمازی ساده خواند.» (همان: ۵۴۳)
۴۲- «با وضویی، دست و رویی تازه کرد / با دل خود، گفتوگویی تازه کرد.» (همان)
فصل پنجم
نتیجهی تحقیق
۵-۱ نتیجهی تحقیق
در این پایان نامه آداب نماز و نیایش در اندیشهی هشت شاعر برجستهی معاصر از جمله: شهریار، سبزواری، مشیری، سپهری، فرخزاد، صفارزاده، هراتی و امینپور بررّسی و تحلیل شد.
تحقیقات انجام شده درباره : بررّسی و تحلیل آداب نماز و نیایش- فایل ۵۲