۴-۳-۱۱-۴ اصفهان و کلوهای آن ۱۴۸
۴-۳-۱۱-۵ ایثار و خدمت برادران جوان مرد یا “گروه فتوت” در آسیای صغیر ۱۴۸
۴-۳-۱۱-۶ فعالیتهای گروه امر به معروف در شهر هرات خراسان ۱۵۱
۴-۳-۱۱-۷ تارنا شهر بزرگی که مردمانش از کثرت فساد به سنگ مبدل شده اند ۱۵۲
۴-۳-۱۱-۸ سخاوت ملک جلال الدین ۱۵۲
۴-۳-۱۲موضوعات جغرافیایی ۱۵۳
۴-۳-۱۲-۱بندر اسکندریه مصر ۱۵۴
۴-۳-۱۲-۲ نیل تنها رودخانه ای که دریا نامیده می شود ۱۵۶
۴-۳-۱۲-۳جبل الاقرع ۱۵۷
۴-۳-۱۲-۴ کوه قاسیون در دمشق ۱۵۷
۴-۳-۱۲-۵ بندر ماهشر و جغرافیای شوشتر ،اصفهان و شیراز ۱۵۸
۴-۱۳-۱۲-۶ جغرافیای هند ۱۵۹
۴-۱۳-۱۲-۷ جزایر مالابار (ملیبار) ۱۶۱
ح
۴-۳-۱۲-۸ جزایر مالدیو ۱۶۲
۴-۳-۱۲-۹ بنگاله و کوهستان کامرو و رودخانه کبود رود ۱۶۲
۴-۳-۱۲-۱۰کشور برهنگار و توالسی در آسیای جنوب شرقی ۱۶۳
۴-۳-۱۲-۱۱ چین و چشم اندازهای طبیعی آن ۱۶۴
۴-۳-۱۲-۱۲آفریقای مرکزی و مسیر رودخانه نیل ۱۶۵
فصل پنجم (نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد)
۵-۱ نتیجه گیری ۱۶۷
۵-۲ ارائه ی پیشنهاد ۱۶۹
فهرست منابع ۱۷۴
د
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره ۱-میزان کاربرد مجموع موضوعات در سفرنامه ۱۷۱
نمودار شماره ۲-میزان کاربرد موضوعات اجتماعی و فرهنگی در سفرنامه ۱۷۱
نمودارشماره۳- میزان کاربرد موضوعات تاریخی درسفرنامه ۱۷۲
نمودار شماره۴-میزان کاربرد موضوعات سیاسی در سفرنامه ۱۷۲
نمودار شماره۵-میزان کاربرد موضوعات اخلاقی در سفرنامه ۱۷۳
نمودارشماره۶- میزان کاربرد موضوعات جغرافیایی در سفرنامه ۱۷۳
ذ
تقـدیر و تشکر
نفس می نیارم زد از شکر دوست که شکری ندارم که درخورد اوست
شکر و سپاس خدای را که توفیق انجام و اتمام این اثر ادبی را به من ارزانی نمود و با تشکر فراوان و سپاس ویژه از سرکار خانم دکتر رحمانی استاد راهنما و تکیه گاه ناتوانی هایم که زحمت راهنمایی و مشاوره این اثر را پذیرفتند.
ر
تقدیم به
استوارترین واژه ناب زندگی
پدر و مادر عزیزم،
خانواده گرامی
و دانش آموزان عزیز
سپاس خدای را که از روی کرم،پدری فداکار و مادری مهربان نصیبم ساخته است.پدر و مادر ای کلمات مقدس،ای واژگان ناب و ارباب علم، ای مفهوم زندگی ام، ای تمام امیدم، ای اولین معلمانم که به من زبان آموختید.مُصوِت و صامت های من با زحمات شما جان گرفت و کلمه شد،کلمات هم با وجود شما جمله شدند،الفبا هم مدیون شماست.
دانش آموزان عزیز؛ همان طوری که یک جهانگرد و نویسنده در مقابل خواننده متعهّد است که با صداقت و اندیشمندانه آن چه را که دیده و شنیده به نگارش درآورد،شما نوجوانان و جوانان هم که خلق دنیای اساسی آینده به دستان شما است،مسؤول هستید در آن چه که می خوانید تفکر کنید و آن را مایه عبرت و الگوی خود قرار دهید و در جهت ساختن جامعه ای برتر گام نهید.
ز
چکیده
سفرنامه ها منبع مناسبی برای مطالعه و تحقیق پیرامون تاریخ اجتماعی هستند؛زیرا حاصل تماس مستقیم نویسنده با توده مردم است. یکی از مشهورترین و جامع ترین سفرنامه ها،سفرنامه ابن بطوطه است.این سیّاح مراکشی که در قرن هشتم هجری قسمت عمده ای از جهان آن روز را سیاحت کرده،مشهودات خود را با ژرف اندیشی نگاشته،به طوری که سفرنامه او یکی از منابع ارزشمند برای پژوهندگان آن روزگاران واقع شده است. او با دقّت خاص خویش از جوامع مورد سیاحت خود تصویر برداشت و در مدت سی سال سفر از وضع ممالک و شهرها،از خصوصیات مردمان،آداب و رسوم آنان و همه مسائل و موضوعات زندگی آنان که در سده هشتم هجری می زیستند، یادگارهایی از خودش به جای گذاشت.این کتاب سیری در آفاق اجتماع و محوری برای مطالعه جریان های فرهنگی و سیاسی قرن هشتم هجری است. نه تنها از جهت وسعت شعاع سفر بلکه به لحاظ دید و نگرش خاص ابن بطوطه در گزارش احوال عصر خود که آن را عصر اختلالات سیاسی و بی ثباتیها و هرج مرج ها در عالم اسلام باید نام نهاد. ابن بطوطه رویدادهای روزگار خود را با صداقت تمام و بر مبنای اطلاعات دست اول بیان می کند. محتوای سفرنامه ابن بطوطه از تنوع زیادی برخوردار است.اکثر موضوعات کتاب درباره اوضاع و احوال اجتماعی جوامع مختلف و زندگی شهرنشینی و آداب و رسوم و سنن مردم شهرهای مختلف است.هدف از این تحقیق بررسی محتوایی سفرنامه ابن بطوطه از آن جهت که زمینه تفکر و تأمل در تمدن مختلف را فراهم سازد و نکات فکرت انگیز و عبرت آموز آن باعث تحولات فکری شود. چنان که از درون مایه این اثر می توان منبع ثروت عظیم تجربه و نکات ظریف اخلاقی و هنری را استخراج نمود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
کلید واژه :سفرنامه، محتوا، سیرو سیاحت، ابن بطوطه
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱مقدمه تحقیق
سفرنامه ابن بطوطه از شاهکارهای ادبی است که علاوه بر دارا بودن جلوه های هنری و ادبی، سیمای هنرمندانی از تمدّن مختلف را به تصویر کشیده است. برای شناخت ابعاد گوناگون تاریخ ادبی، اجتماعی و تمدن ملتهای پیشین باید منابع متعدد و متنوعی را مطالعه کرد. بی شک، یکی از این منابع سفرنامه هایی است که از جهانگردان و سیاحان بر جای مانده است. کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن، از همان آغاز آنان را به سیر آفاق وانفس دعوت کرده و از ایشان خواسته است تا رهاورد این سفرها را دستمایه تفکر و تدبّر خود قرار دهند و از این راه دریچه ای به هدایت و سعادت خویش بگشاند.« سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»(فصلّت:۵۳)
سفرنامه ابن بطوطه از کتاب های با ارزش جغرافیایی سده های میانه است. مناطق مورد بازدید ابن بطوطه با توجه به آنکه بخش پهناوری از ربع مسکون را گشته بود بیش تر است و اطالاعاتی که او از جزئیات زندگی و آداب و رسوم و جریانات اجتماعی و سیاسی روزگار به دست می داده غنی تر و جامع تر است این کتاب احوال و عادات ملل گوناگون مختلفی را از قلب قاره آفریقا تا کرانه دریای چین یک جا و مجموع دارد و حاوی با ارزش ترین اطلاعات تاریخی، خاصه تاریخ فرهنگی و اجتماعی مسلمانان در سده هشتم هجری است. این گنجینه نفیس و سرشار از اطلاعات غنی حاصل چندین سفر پی در پی و طولانی نویسنده به دور دنیا است. چنانچه به بیشترین شهرهای سرشناس دوران خودش سفر کرده و بیشتر کشورهای آسیا و آفریقا و قسمتی از قاره اروپا را نیز دیدن کرده است.
رحله ابن بطوطه از چندین جهت بر دیگر نوشته های مشابه برتری دارد. نخست، از لحاظ گستره مکانی سفر و شمول سفرنامه بر ماجراهای مسافرتی که از طنجه مراکش آغاز شده و برمصر و شام فلسطین و جزیره العرب و ایران و عمان و آسیای صغیر و دشت قبچان و ماوراء النهر و افغانستان و سند و هند و چین و اندلس و نیجریه گسترش یافته است.