محتوا
محتوای برنامه درسی و تربیتی در بین عناصر و مؤلفه های نظام آموزشی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است لذا برای آن، اصول زیر به عنوان ملاک و معیار تعیین شده است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- درونی سازی یعنی ارائه تجربیات یکپارچه و بهم پیوسته جهت شکل گیری صلاحیت مبنایی تفکر، تعقل و ایمان.
-
- ارتباط چند وجهی و یادگیری یکپارچه در عرصه ها و عناصر مختلف که در تعیین اهداف بدانها اشاره شده است.
-
- اولویت صلاحیت ها و یادگیری های مشترک در قالب عناصر ۵ گانه
-
- تنوع و تعدد منابع، روشها و فرصت های یادگیری
-
- اهمیت
-
- اعتبار
-
- علاقه یادگیرندگان
-
- سودمندی
-
- قابلیت یادگیری
-
- آستانه ارتقا قابلیت اجرایی یعنی توجه به زمان، منابع و ظرفیت های حرفه ای معلمان،قوانین و غیره.
-
- درهم تنیدگی
-
- توالی
اگرچه برخی ملاک های فوق مانند ارتباط چندوجهی و یادگیری یکپارچه با زیبایی شناسی ارتباط دارند اما در بند۷/۱/۲/۶ برنامه درسی ملی اصل جذابیت که یکی از اصول زیبایی شناسی است مورد تأکید قرار گرفته و بیان می کند مواد و رسانه های مختلف یادگیری باید با توجه به رعایت اصول فنی هنری و زیباشناسی….طراحی شوند به گونه ای که موجبات خستگی بصری و روحی استفاده کنندگان را فراهم نکنند و موجب شوق و ذوق فراگیران برای استفاده و بهره مندی از آن گردند.
در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران محتوا در قالب موضوعات چندگانه یا حوزه های یادگیری تعیین شده است که بدانها اشاره می نماییم.
در بند۴/۵/۳ سند برنامه درسی ملی ۱۱ حوزه یادگیری برای برنامههای درسی به شرح زیر مشخص شده است.
-
- تفکر و حکمت
-
- قرآن و معارف اسلامی
-
- زبان و ادبیات فارسی
-
- فرهنگ و هنر
-
- کار و فنآوری
-
- سلامت و تربیت بدنی
-
- علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
-
- ریاضیات
-
- علوم تجربی
-
- زبانهای خارجی
-
- آداب و مهارتهای زندگی
برای برنامههای درسی دوره ابتدایی به غیر از زبان های خارجی،۱۰ حوزه دیگر منظور شده که براساس پایه های مختلف تعداد حوزه ها و میزان ساعات آنها متفاوت می باشد که این اطلاعات در جداول شماره (۲-۲) و (۳-۲) آمده است.
جدول شماره(۲-۲):حوزه های یادگیری و میزان ساعات آموزشی سه ساله اول دوره ابتدایی
زمان حوزههای یادگیری |
زمان در وضع موجود (ساعت ۶۰ دقیقهای) | زمان حداقلی در وضع جدید (ساعت ۶۰دقیقهای) | |||||
جمع زمان | زمان کلاسی |