بسیاری از افراد هستند که با مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات آنچنان که باید آشنا نیستند و حیطه و قلمرو آن را نمی شناسند . شاید دلیل این امر ناشی از برداشت های غلط افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد، زیرا هر کس بر اساس نیاز خود و نوع استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات آن را تعریف می کند . به عنوان مثال یک فرد که در حوزه علومی چون فیزیک و ریاضیات و … کار می کند، فناوری اطلاعات و ارتباطات را مترادف استفاده از بعضی نرم افزارها برای انجام بعضی محاسبات می داند. در ادامه برای روشن شدن مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات تعاریف مختلفی از منابع مختلف گردآوری شده است :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اصطلاح فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توصیف فنونی بکار می رود که ما را در ضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنی استفاده از فناوری های مربوط به انتقال، ذخیره سازی، به کارگیری اطلاعات برای حل مسائل و نیز تصمیم گیری هاست. ازنظر یونسکو فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارت است از روش های علمی، فنی - مهندسی و تکنیک های مدیریت، پردازش و کاربرد اطلاعات در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. و در تعریفی دیگر آنرا اینطور توصیف کرده است: فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان عبارتی برای توصیف ابزارها، فرایندها، به منظور دسترسی، بازیافت، ذخیره، سازماندهی، کنترل، تولید، ارائه و تغییر اطلاعات به وسیله ابزار الکترونیکی و اتوماتیک بکار می رود. فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان مجموعه ای از سخت افزارها ، نرم افزارها و فکر افزارها دانست که گردش اطلاعات و بهره ورداری از آن را ممکن می سازد. و ویژگی مهم آن اینست که هم عاملی برای ایجاد تغییرات و هم ابزاری تغییر دهنده است. که از مجموعه وسیعی از فناوری ها از قبیبل ماهواره، ویدئو ، تلفن همراه، تلویزیون های کابلی، رایانه های خانگی و اینترنت تشکیل شده. در یک تعریف آموزشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات طرح ریزی و تسهیل استفاده از رایانه و ارتباطات است که از راه های گوناگون به تدریس، یادگیری و یک سری از فعالیت های دیگر در آموزش و پرورش کمک می کند.
تعاریف متنوع فوق، الگوهایی را پیش پای ما قرار می دهد که ساختار مدیریت و مهندسی، مهم ترین بخش آن را تشکیل می دهد. اگر چه این تعاریف امروز مقبول است ولی مطلوب آن در پیش روی ما خواهد بود. مطلوبی که چون مقبول گردد در انتظار مطلوبی دیگر باید باشیم
مشخصه های فناوری اطلاعات و ارتباطات:
-
- اطلاعات به عنوان یک خبر اقتصادی رد و بدل می شود.
-
- فعالیت های اطلاعاتی به صورت بسیار گسترده و عظیم در سطح جهان مبادله می شوند.
-
- ارتباط شبکه ای به راحتی بین استفاده کنندگان و مراکز آموزشی داخلی و خارجی وجود دارد.
-
- “اطلاعات علمی” در درون شبکه های اینترنت جای و مرتبه خاص خود را دارند.
-
- فناوری اطلاعات با وسعت فراوان برای آموزش های آکادمیک قابل استفاده است.
-
- عمر مفید و کاربردی اطلاعات به تدریج کوتاه و کوتاه تر می شود و باید به صورت پی در پی بازسازی شده و به روز شوند.
-
- مهارت های تحقیق بر اساس فناوری اطلاعات توسعه می یابند؛ دسترسی به اطلاعات مفید و کارآمد با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار سهل و ساده است.
-
- بررسی اطلاعات و تبدیل آنها به دانش مورد نیاز برای مدرسین و فراگیران به راحتی قابل استفاده است.
-
- ماده اولیه آن اطلاعات(ماده خام ذهنی) است.
-
- موتور محرکه آن کامپیوتر است.
-
- محصول نهایی آن نادیدنی و لمس ناشدنی است.
-
- تولید آن محدود به موقعیت خاص مکانی نیست.
-
- محصولات آن تاثیری بر تخریب زیست – محیطی کره زمین ندارد.
در پژوهش حاضر منظور از اصطلاح فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری است که امکان دسترسی به اطلاعات را برای همگان در کمترین زمان ممکن ،با حداقل هزینه با بهره گرفتن از ابزار رایانه و سیستم مخابراتی فراهم میکند.
۲-۹-۱-اینترنت
اینترنت[۶] را باید بزرگترین سامانهای دانست که تاکنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا گردیده است. این شبکه عظیم جهانی، در اواخر سال ۱۹۶۰ میلادی و با انگیزه همکاری، دسترسی چندسویه به منابع و مهارتهای محاسباتی و امکانپذیر شدن کار در زمینههای بینرشتهای[۷]علوم و مهندسی ابداع شد. اینترنت فعالیت اولیه خود را از سال ۱۹۶۹ و با چهار دستگاه کامپیوتر میزبان[۸] آغاز کرد و پس از رشد باورنکردنی خود، تعداد کامپیوترها میزبان در شبکه به بیش از ده ها میلیون دستگاه رسیده است. تنها از اواسط دهه ۱۹۹۰ است که اینترنت به صورت یک شبکه همگانی [۹] و جهانشمول[۱۰] درآمده است.. نام در نظر گرفته شده برای شبکه فوق از ترکیب واژه ها “Interconnected” و “Network” انتخاب شده است. (شبکه های بهم مرتبط)
اینترنت قوی ترین ابزاری است که تا کنون برای مبادله ی اطلاعات اختراع شده است . این مجموعه به هم پیوسته رایانه ها که به واسطه خطوط تلفنی با هم ارتباط برقرار می کنند، به ویژه از چند سال پیش رشد شگفت آوری کرده است.
پیدایی و پیشرفت اینترنت در ایجاد شرایط گذار از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی جایگاه برجسته ای پیدا کرده است. شبکه اینترنت که اکنون به قول برخی از محققان ارتباطی ستون فقرات ارتباطات اطلاعاتی سراسری کره زمین و به عبارت دیگر، “شبکه شبکه های اطلاع رسانی"جهان شناخته می شود، می تواند معرف ساختار تحول یافته یک شبکه اطلاعاتی نظامی باشد.
وابسته شدن تمامی فعّالیتهای بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخی نوین در عرصههای گوناگون علوم، فناوری، و به خصوص در نحوه تفکر انسان دارد. اینترنت به هیچ سازمان و یا موسسه خاص در جهان تعلق ندارد. اما عدم تعلق اینترنت به یک سازمان ویا موسسه به منزله عدم وجود سازمانها و انجمن ها مربوطه برای استانداردسازی نیست. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده است.
اینترنت را میتوان شبکه ای عظیم متشکّل از میلیونها رایانه مختلف دانست که از شبکههای مختلف با کاربران گوناگون و دارای اهداف متعدّد به وجود آمده است، ولی در نهایت به صورت یک شبکه جهان شمولِ واحد و در مقیاس جهانی به هم متّصل شده است. به بیان ساده تر اینترنت از مجموعه ای شبکه کامپیوتر ( بزرگ ، کوچک ) تشکیل شده است. شبکه های فوق با روش ها متفاوت به یکدیگر متصل و موجودیت واحدی با نام “اینترنت” بوجود آورده اند.
اینترنت در اصل یکی از فناوری های نوین ارتباطی است که خیلی سریع مورد پذیرش و کاربرد قرار گرفته است. (بر طبق آمارهای اعلام شده در سال ۱۹۹۶ اینترنت ۳۰ میلیون نفر را در سراسر جهان گرد هم آورده است که روزانه حدود ۱۵۰ هزار نفر یا ثانیه ای حدود ۲ نفر به آن افزوده شده است و تا سال ۲۰۰۰ میلادی جمعیت ۲۵۰ میلیون نفری برای استفاده از این تکنولوژی پیش بینی شده بود.)
اینترنت یک اشتراک است، موجودی دیجیتالی که به درخواست انسان حرکت می کند و می تواند انواع اطلاعات و دانستنی ها را در دسترس ما قرار دهد، به عنوان نمونه از ساختار اتم گرفته تا نتایج مسابقات فوتبال.
از دور، اینترنت شبیه یک ابزار دلخواه به نظر می آید که هر کس هر طور که می خواهد آن را به کار می برد. این استفاده ها در زمینه های مختلف صورت می گیرد و نیازهای مختلف زندگی انسان را مرتفع می سازد.
اینترنت همچنین مجموعه لایه لایه هایی از فن آوری و خدمات است که برای ایجاد آن چیزی که هر فردی می تواند از آن استفاده کند به تدریج روی هم جمع شده است. ویژگی فرهنگی اینترنت باز بودن فضای آن و نبود موانع معمول و ضرورت های تجاری است.
اینترنت یک ساختار بی پایان، عملی، آزاد و غیر قابل محدود کردن است که علیرغم تمامی مزایا و برتری های تکنولوژیکی، پایه های بسیاری از نهادهای سنتی اجتماعی را به حرکت درآورده یا متزلزل کرده است. و با توجه به گسترش روز افزون به این منجر شده است که برای بسیاری از نهادهای اجتماعی درپی شناسایی، ایجاد و تقویت پایه هایی نو بود
بنابراین در کنار این مهار ناپذیری، جهان به این نتیجه رسیده است که جریان وجود اینترنت نباید به صورت لجام گسیخته وجود داشته باشد، وآزادی می بایست در تعریف اصلی آن که عدم صدمه رساندن به دیگران تعریف می شود، اعمال شود. اما در مجموع این کنترل می تواند در چارچوب هر فرهنگ با کنتراست مناسب صورت گیرد.
می توان اینگونه بیان کرد که اینترنت، گسترش تصاعدی سلسله ای از شبکه های کامپیوتری است که فرهنگ، گزافه گرایی بی پایان رسانه ای، ادبیات فزاینده و حتی نوع یا ژانر آغازینی از فیلمها و داستان پردازی های خاص خود را ابداع کرده است.
اینترنت هم اکنون پس از مطبوعات و رایو و تلویزیون جایگاه هفتم را در رده بندی عوامل دگرگونی فرهنگی و روانی اجتماعی داراست. با این حال اینترنت، تعطیل بردار و پایان پذیر نیست و هر کشور و جامعه ای هم که به چنین گمان باطلی بیندیشد، شکاف و جدایی دیجیتالی خویش را با کشورهای توسعه یافته، گسترده تر و ژرف تر می نماید.
گسترش اینترنت با چنان شتاب انفجارآمیزی انجام گرفت که فرصت آن بدست نیامد که گامی به پس برداشته شود و به این ابزار اطلاعاتی که آثار توانمندی بر رفتار ما بر جای می گذارد ژرف نگریسته شود . چرا که اینترنت، محیطی است که در آن کاربران می توانند اثرگذار و اثرپذیر باشند- مشروط بر اینکه آگاهی و پندار اندکی از چگونگی و علت دگرگونی هایی که اینترنت ممکن است در برداشتها و رفتار آنها پدید آورد داشته باشند.
شاید بتوان از دلایل رشد و مقبولیت عمومی اینترنت به عدم تمرکز، حرکت خودجوش پایین به بالا مبتنی بر ملاحظات و اولویت های فنی و حساسیت به نیازهای ملموس جامعه و ابتکارهای بخش خصوصی اشاره کرد. به طور مثال، امروزه دیگر ساختار و فرایند سنتی آموزش جوابگوی نیاز های جوامع انسانی در عصر اینترنت نیست چرا که از سالهای آغازین قرن بیست و یکم، هریک سال و نیم، یکبار قلمرو دانش بشری بیش از دو برابر می شود تا آنجا که تغییرات علمی، فرمهای سریع و ناپیوسته قرن گذشته را پشت سر می گذارد و جهش گونه رخ می دهند. در چنین شرایطی است که افراد جامعه برای هماهنگی با تغییرات دائمی و شتابان پیرامون خود به آموزش های مدرن نیاز فزاینده ای پیدا می کنند. همچنین به عنوان مثالی دیگر، امکانات منحصر به فرد اینترنت سبب پیدایش شکل جدیدی از تجارت شد که امروزه به نام تجارت الکترونیک شناخته شده است.
اینترنت برتر از تمام فناورى هایى ظاهر شده است که جهان را به هم مرتبط مى سازد. اما این فناورى علیرغم سایر فناورى هاى دیگر آفت هایى دارد مانند هکرها، ویروسها و ……
در پژوهش حاضر منظور از اصطلاح اینترنت، شبکه ای گسترده متشکل از اتصال میلیون ها رایانه است که این قابلیت را دارد که با توجه به درخواست کاربر انواع اطلاعات و دانش را در اختیارش قرار دهد
۳-۹-۱-آموخته
فرهنگ لغت عمید اصطلاح آموخته راچنین تعریف کرده، ۱. یادگرفته؛ تعلیمگرفته. ۲. آنچه کسی یادگرفته باشد.
در پژوهش حاضر منظور از اصطلاح آموخته، اطلاعات علمی است که توسط خود دانشجو و با بهره گرفتن از منابع اطلاعاتی و بدون حضور مدرس کسب شده است دانشجویان از طریق بالا بردن معلومات خود، موجبات تفهیم بهتر مطالب درسی و تسریع و تسهیل امر یاد گیری را فراهم میکنند.
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۱-۲-مقدمه
این فصل مشتمل بر اطلاعات مربوط به تحقیق است در ابتدا به تشریح و توصیف مفاهیم مرتبت با عنوان و موضوع پژوهش نظیر:تاریخچه اینترنت درایران و جهان ،دیدگاه های نظری در خصوص اینترنت ،کاربرد های اینترنت و… می پردازیم.سپس به بیان چارچوب نظری پژوهش می پردازیم و در انتها به بیان پژوهش های پیشین که به پژوهش فوق نزدیک تر است می پردازیم تا خواننده را با مطالعات،تحقیقات و نوشته های دیگران در این زمینه آشنا کنیم و ابعادجدیدی برای گسترش مطالعات و تحقیقات بعدی فراهم سازیم.
۲-۲-تاریخچه اینترنت
اینترنت یا شبکه شبکه ها، آخرین دستاورد ارتباطات در آستانه قرن بیست و یکم است این سیستم ارتباطی که یکی از بزرگترین و گسترده ترین سیستم ارتباطی جهان است در جریان جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب متولد شد ..در واقع وقتی اسپونتیک نخستین ماهواره اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب شد رقابت سختی بین دو ابرقدرت وقت جریان داشت و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در واکنش به این اقدام آژانس پروژه های پیشرفته پژوهشی یا آرپانت را در سال ۱۹۶۹ تاسیس کرد و اینترنت فعالیت اولیه خود را از همان سال با چهار دستگاه کامپیوتر و با انگیزه همکاری، دسترسی چندسویه به منابع و مهارتهای محاسباتی و امکانپذیر شدن کار در زمینههای بینرشتهای علوم و مهندسی آغاز کرد بنابراین آرپانت را می توان محصول جنگ سرد و پدر اینترنت دانست . اینترنت که دوران کودکی و طفولیت خود را در آرپانت سپری کرد ، ابتدا قرار بود حافظ اطلاعات نظامی محرمانه آمریکا در برابر حمله احتمالی هسته ای شوروی سابق باشد . اما به تدریج در دهه۱۹۸۰ با رشد باورنکردنی خود به مفهوم امروزی آن فراگیر شد . در واقع در ماه مارس ۱۹۸۹ بود که محیط موسوم به وب خلق شد. و مردم با داشتن یک کامپیوتر ، مودم ، یک خط تلفن و با بهره گرفتن از زبان مشترک می توانند وارد عرصه جهانی اطلاعات شوند.
۳-۲-تاریخچه اینترنت در ایران
آشنایی ایرانیان با اینترنت به اوایل دهء ۷۰ شمسی باز می گردد. این پدیده را نخستین بار یک موسسه تحقیقاتی در امور فیزیک و ریاضی به جامعه ایران معرفی کرد.اما اینترنت خیلی سریع تر از آنچه تصور می رفت.راه خود را به داخل جامعه و درون خانه ها باز کرد با توجه به اینکه کاربران اینترنت را در ایران به طور عمده افراد تحصیل کرده تشکیل می دهند واین افراد در میان خانواده ها و گروه ها از تاثیر گذاری زیادی برخور دارند می توان گفت که ضریب نفوذ اطلاع رسانی و به دنبال آن جامعه پذیری اینترتی در ایران بسیار بالا و به سرعت در حال افزایش است.