توسعه استعدادها فرایند تغییر سازمان، کارکنان، سهامداران و گروه های افراد در محدوده سازمان میباشد که از یادگیری برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده برای دستیابی و حفظ مزیتهای رقابتی سازمان استفاده می کند(راثول[۹۹] و کازاناس[۱۰۰]،۲۰۰۴). همزمان با کاربرد مستمر تکنولوژیهای جدید، مدلهای جدید رشد سازمان، استراتژی های جدید بازار کار و همچنین بهبود مهارت نیروی کار امری پایدار و مستمر به حساب می آید(برگر و برگر،۲۰۰۴)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
سیاستها و برنامه های آموزشی و بهسازی در فرایند پرورش استعداد، مولفههای اساسی این امر محسوب میشوند بدین جهت که مطمئن گردیم کارکنان، مهارت ها و شایستگیهای مورد نیاز خویش را کسب و تقویت خواهند نمود. این سیاستها باید از طریق رجوع به “نیمرخهای موقعیت کارکنان” فرمول بندی شوند، نیمرخهای که بر حسب شایستگیها توصیف میشوند و صلاحیتهایی را تعریف مینمایند که نیاز به پرورش دارند. همچنین فعالیتهای آموزش و بهسازی ابزارهای مهم برای پرورش مدیران و جذب کارکنان بااستعداد و متعهد محسوب میشوند، که از طریق ارائه فرصت رشد در نقشهای کنونی در پیشرفت بسوی نقشهای سطح بالاتر موثر میباشد (آرمسترانگ ،۲۰۰۶،۶۳۱)
در جدول(۲-۳) زیر نیز یازده دیدگاه موجود در رابطه با توسعه استعدادها بیان شده است.(برگرو برگر،۲۰۰۴)
جدول۳-۲:دیدگاه های توسعه استعداد
دیدگاه | اهداف | دامنه | زمان بندی | |
۱ | مربیگری و نظارت برشغل | توسعه شایستگی در بعضی حالات شغل جاری | مدیر چابک یا متخصصان همه کارکنان را پوشش میدهد | زمانی که یک شایستگی خاص که توسط مدیر تشخیص داده می شود مورد نیاز باشد |
۲ | برگزاری جلسه با کارکنان برای بررسی مسائل جاری | یافتن راه حل برای مسائل،توسعه تکنیکهای حل مسئله، تشخیص تواناییهای هر کدام از کارکنان در حوزه مسائل، ایجاد حس مشارکت در حل مسائل | توسط کارکنان ستادی یا مدیران صف در همه سطوح انجام می شود . همه کارکنان را پوشش میدهد. |
وقتی مسئلهای بوجود می آید |
۳ | چرخش شغلی | توسعه دانش فعالیتهای واحد، یافتن دامنه وسعت و تطبیقپذیری، توسعه قابلیت های پنهان، ایجاد چشم انداز “اداره” به عنوان ابزار ارتقای افراد. | برنامهای که توسط مدیران آماده می شود روی نگهدارندهها[۱۰۱]و فرانگهدارندهها[۱۰۲] تمرکز می کند. | زمانبندی دقیق برای صدور زمانی کافی برای هر انتصاب به منظور کسب شایستگیهای لازم |
۴ | تکمیل فوری- در انتصابات | مثل مورد شماره سه، تعیین تطبیق پذیری و انجام عملکرد در شرایط بحرانی | انتصاب توسط سرپرست تمرکز روی نگهدارندهها، فرانگهدارندهها | در زمان اضطراری به وجود می آید. |
۵ | پروژه های پروژه فردی |